Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Dag 6-10

REISEDAGBOK: Fem venner la ut på en nervepirrende og krevende reise til Cape York, den nordligste spissen av fastlandet i Australia. Reisen til Cape York er en av de tøffeste turene turister kan gjennomføre med firehjulstrekk i landet Down Under. Les om dag 6-10 her.

Artikler i samme serie:

1. Tøff tur til toppen av Australia
  2. Dag 6-10
Dag 6: Ingen katastrofer i dag! Kjører til Seisia, hvor vi tar fergen til Thursday Island i Torres-stredet. Vi besøker Green Hill Fort og kirkegården med de utallige japanske gravene (bildet), før vi nyter å være tilbake i sivilisasjonen ved å spise lunsj på et vaskeekte hotell (Grand Hotel). Vel tilbake på det australske kontinentet, overnatter vi i Seisia.

Dag 7: På vår vei hjem til Cairns tar vi ingen sjanser, men holder oss strengt til Bypass-veien. Britz ville vært stolt av oss! Humpene er fæle, men vi passerer Jardine River og kjører ufortrødent videre. Vi tar en avstikker til Twin Falls og Eliot Falls. Dette fører oss for en kort stund ut på Telegraph Track igjen, men etter en forholdsvis enkel elvekryssing er vi ved de vakre fossefallene, hvor vi bader. Så kommer skogbrannene vår vei, og vi drar tilbake til Bypass-veien. Natten tilbringer vi ved Archer River Roadhouse.

Dag 8: Vi humper bortover Peninsula Developmental Road og spiser lunsj på Musgrave Telegraph-veikroa. Så entrer vi Lakefield nasjonalpark. Nok en gang må vi slåss oss frem gjennom dyp sand, men denne gangen blir vi ikke stående fast, selv om folka i baksetet slår hodet i taket i de verste humpene. Vi speider etter krokodiller ved Hann River, men dessverre har alle krokodillene gjemt seg, så vi ser ikke en eneste én ... Så kjører vi forbi Kalpowar Crossing og New Laura Homestead, før vi er tilbake i gode, gamle Laura igjen. Vi kjører videre til Lakeland. Underveis treffer vi igjen på skogbrannene, før vi stopper for kvelden på Gateway to the Peninsula Caravan Park.

Dag 9: Dette er ment å være en enkel dag; vi kruser ned til Kalkajaka nasjonalpark og Black Mountain. Martin og Matthias ignorerer ethvert fareskilt og begir seg ut for å erobre fjellet. Imidlertid blir de beseiret av stikkende trær som stikker smertefulle og potensielt farlige brodder inn i beina dine. Vi rusher dem til sykehuset i Cooktown, hvor de får sterke smertestillende tabletter og råd om å vokse beina ... Fredrik må kjøre hele dagen, mens de andre gutta sitter i halvsøvne. På veien tilbake til Cape Tribulation, sjekker vi ut Lion's Den Hotel (en klassisk outback-pub) og spiser lunsj på bredden av Bloomfield-elva. Vi tilbringer natten i ensomhet på backpackernes favoritt-partysted, PK's Jungle Village på Cape Trib.

Dag 10: Vi kjører tilbake til lodgen vår utenfor Cairns, vasker bilen og leverer den tilbake til Britz. Da har vi kjørt 2273 km siden vi forlot Cairns for ti dager siden.
Andre nettsteder som er relevant for denne saken