Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Europa i hutigtempo: Dag 1-5

REISEDAGBOK: Martin fra Hamburg i Tyskland tok med seg sin Amerikanske venninne Megan på en 15 dagers reise i Sentral- og Sør-Europa. Her er Reisedagboka fra den hektiske turen, dag 1-5.

Artikler i samme serie:

1. Europa i hutigtempo: Dag 1-5
  2. Dag 6-10
  3. Dag 11-15

Dag 1
Søndag 21. mars forsøkte vi å komme oss opp tidlig. Men vi klarte ikke helt det. Kvelden i forveien hadde nemlig blitt sen. Vi forlot Hamburg ved 11-tiden med kurs for Berlin. I Berlin dro vi rett til Alexanderplatz, tv-tårnet, Berliner-domen, Det røde rådhuset, Gamle museum og alle de andre attraksjonene i det tidligere Øst-Berlin. Deretter bega vi oss rett til Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie, Riksdagen, Seierssøylen og Potsdamer Plass. Puh ... Sent ute som vi var allerede, kom vi oss på veien og kjørte mot Dresden. Underveis, og mens sola allerede var i ferd med å gå ned, stoppet vi i Meissen, kjent for slottet Albrechtsburg, sin gamleby og sin porselensfabrikk. Senere tok vi inn for natta på Etap Hotel, like utenfor Dresden. Før vi tok kvelden, rakk vi en tur innom selve Dresden for å se på Frauen-kirken, Zwinger og Semper-operaen.

Dag 2
Mandag morgen. Siden vi kun hadde rukket å se Meissen og Dresden i mørke kvelden før, bestemte vi oss for en rask titt på de to byene i dagslys, før vi la veien direkte til Praha. I Praha fant vi umiddelbart et hotell, sjekket inn og dro så rett til Hradcany, det kjente palass-området. Da vi endelig kom til palasset i Praha var klokka allerede fem om ettermiddagen, så katedralen og andre bygninger var allerede stengt... Vi lovte oss selv å komme tidligere gang heretter. Etter en spasertur ned Gullgata, ned de gamle slottstrappene og resten av gamlebyen, gikk vi til Karlsbrua der vi fikk med oss den fantastiske solnedgangen.

Dag 3
Etter en deilig frokost på hotellet, kjørte vi rett ut av byen i retning Østerrike. I grenseområdene mellom de to landene stoppet vi ved et gigantisk tax free-paradis. Vi hadde bestemt oss for å ikke spise på McDonald's denne gangen også. Derfor starten vi jakten på en koselig restaurant der vi kunne innta lunsjen vår. Det første stedet virket ikke spesielt bra. I stedet valgte vi å følge pilene mot en kinesisk restaurant. Men Kina-stedet fant vi aldri, og vi bestemte oss derfor for et Amerikansk diner-inspirert sted. Det hadde allerede tatt oss en god stund å finne et sted å spise. Men ikke nok med det: Det tok over en time før maten vår var klar, og vi hadde tilsammen kastet bort mer enn to timer. Neste gang blir det McDonald's ...

Etter lunsj kjørte vi rett til Wien, sjekket inn på et hotell og la kursen mot sentrum av byen. Kanskje ikke så overraskende: Det var allerede blitt mørkt - igjen. Vi tok en kjapp titt på attraksjonene i sentrum før vi fant en liten kino som viste filmer på engelsk. Etter å ha sett den bare rumpa til Jack Nicholson og puppene til Diane Keaton dro vi tilbake til hotellet vel vitende om at neste dag ville bli lang.

Dag 4
Vi dro rett til Bratislava, Slovakias hovedstad. Etter litt letning fant vi veien til byens slott hvor vi tok en raskt titt. Deretter kjørte vi i retning Donau-bøyen i Ungarn. Men på grunn av dårlig navigering (mye takket være tyske kart og Amerikansk kartleser) mistet vi minst en time. Et galt veivalg førte oss til ingenmannsland og en svær kraftstasjon med masse sikkerhetsgreier omkring. Hvem vet hva annet slovakerne driver med uti her? Etter å ha funnet den riktige veien igjen krysset vi grensen mellom Slovakia og Ungarn ved Esztergom. Dette er en vakker liten by ved bredden av Donau, beskyttet av en ås med en flott borg på toppen. Fra Esztergom kjørte vi langs Donau til Donau-bøyen og byen Visegrad. En naturskjønn vei førte oss opp på toppen av en stor ås til en borg og fantastisk utsikt over Donau-bøyen om området omkring. Typisk nok var sola allerede i ferd med å gå ned da vi kjørte inn i Budapest. Mens vi satt i trafikkork fikk vi sjansen til å ta den ungarske nasjonalforsamlingen i nærmere øyesyn. Igjen havnet vi på et Etap-hotell (et smart valg dersom du ser etter dobbeltrom), og deretter tok vi en kveldstur i den vakre ungarske hovedstaden - uten at vi egentlig fikk sett på mye.

Dag 5

Vi passerte Balatonsjøen (Europas største innsjø utenfor Norden), krysset det vakre Kroatia før vi ankom vårt neste overnattingssted: Ljubljana. Slovenias hovedstad er en utrolig flott liten by med en liten borg som ligger på toppen av en ås med utsikt utover byen. I et av borgtårnene fikk vi 360 graders utsikt. I tårnet møtte vi to karer fra Hamburg. Sånne ting skjer alltid når du er ute og reiser, gjør det ikke? Etter å ha sett en 3D-framvisning om byen og dens historie (som tok slutt tidlig på 90-tallet) stakk vi til en restaurant anbefalt av de to karene vi traff i tårnet. Jeg har aldri vært på et vennligere sted! Super mat, fantastisk service og virkelig hyggelige folk. Etter middagen tok vi en tur i gamlebyen og over den kjente trippel-brua. Da vi gikk forbi McDonald's kom jeg plutselig på at jeg faktisk hadde vært i Ljubljana en gang før. Sist gang hadde vi tatt en dagstur fra Østerrike under en skiferie sammen med en svær gjeng med studenter fra universitetet. Dette hadde jeg nesten glemt. På den forrige turen hadde McDonald's vært møtestedet vårt. Av og til trenger du rett og slett hjelp fra Mac'ern for å huske ting ... Uansett, vi dro tilbake til hotellet og kom oss i seng tidlig. Enda en lang dag var i vente.

Andre nettsteder som er relevant for denne saken