Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Dag 6-10

REISEDAGBOK: Martin fra Hamburg i Tyskland tok med seg sin Amerikanske venninne Megan på en 15 dagers reise i Sentral- og Sør-Europa. Her er Reisedagboka fra den hektiske turen, dag 6-10.

Artikler i samme serie:

1. Europa i hutigtempo: Dag 1-5
  2. Dag 6-10
  3. Dag 11-15
Dag 6
Allerede klokka 7 var vi oppe, siden vi hadde planer om å komme oss med på en tur ned i Skojcan-grottene klokka 10. Fra før hadde Ezstergom og Visegrad hørtes ut som navn hentet fra Ringenes Herre. Men grotten i Skojcan fikk meg til å føle meg som om jeg tilhørte Ringens brorskap. Grotten er enorm, og dypt nede i grotten renner ei selv. Stien du går på er 120 meter over elva. Det føles rett og slett uvirkelig.

Etter den utrolige grotteturen krysset vi grensen til Italia, hvor vi hadde planlagt å tilbringe det meste av tida på vår 15-dagerstur. Vi kjørte forbi Trieste og dro rett til Venezia. Jeg hadde vært der før og tok Megan med på en rask omvisning (riktignok etter å ha betalt 18 euro for å parkere bilen i et parkeringshus).

Som seg hør og bør tok vi en båttur på den vakre Canal Grande. Vi gikk av på Markusplassen, nøt utsikten fra tårnet og gikk deretter tilbake gjennom byen til bilen i det dyre parkeringshuset. Klokka var 16 allerede og vi hadde en lang biltur foran oss.

Den neste natta - ja, de tre neste nettene faktisk - skulle vi tilbringe i huset til en venn av meg i det vakre Toscana, i nærheten av Castlenuevo Baradenga. Vi ga kamerat Paolo beskjed om hvor vi var og fortsatte kjøreturen i retning av Firenze. Det var mørkt allerede, og sliten som jeg var fikk jeg en interessant kjøreopplevelse. Motorveien hadde tre filer hver vei, og ingen av filene var bredere enn to meter. Lastebilsjåførene brydde seg ikke og kjørte forbi til tross for de smale filene. Etter en stund bestemte jeg meg for å bare ligge i høyre fil og flyte med trafikken. Vi misset riktig avkjørsel i Firenze, og det tok en stund å finne tilbake til rett vei. I noen områder er veiskiltene veldig små, og det er bare satt opp skilt ved selve avkjørelsen. Dette fungerer egentlig bare når det ikke er noe trafikk på veien og du kan kjøre sakte nok til å lese hva som står på skiltene. Vel, vi passerte Siena og etter omtrent tusen telefoner til Paolo (jeg har ikke fått telefonregning ennå, og jeg vil helst ikke ha den heller) fant vi endelig huset. Paolo hadde ikke fortalt oss at farens familie også skulle tilbringe helga i huset. Samtlige hadde ventet på oss for at vi skulle spise middag sammen. Klokka var nå 23 ... Huset var forøvrig fra 1500-tallet og lå på toppen av en ås, omkranset av vakkert og kupert bondeland. Dette lå an til å bli den beste delen av turen!

Dag 7
Etter å ha sovet ut overlot jeg bilnøklene til Paolo slik at han kunne ta oss med på en dagstur rundt i Toscana. Om kvelden dro vi inn til Siena hvor vi spiste middag og ruslet rundt og tittet på severdighetene.

Dag 8
Det var søndag, og Paolo og familien hans skulle reise hjem til Milano. Men først ble Paolo med oss en tur inn til Firenze. Etter en dag i renessanse-byen ga Paolo oss nøklene til huset (hyggelig, ikke sant?) og vi tilbragte en siste natt i Toscana.

Dag 9
Jeg hadde bestilt et dobbeltrom i Napoli, og siden det var et godt stykke å reise fra Siena, satte vi i gang tidlig. Vi skulle til Roma dagen etter, så vi passerte hovedstaden raskt denne gangen. Når det gjelder bilkjøring er Napoli den villeste byen jeg noen gang har vært i. Alle bilene hadde bulker, og ingen syntes å bry seg det minste. Etter å ha kjørt rundt i to timer uten å finne hostelet bestemte vi oss for å dra rett til Pompeii. Opplevelsen minte meg om Bill Bryson (i boka "Verken her eller der") som forlot Napoli to timer etter at han hadde ankommet. Lonely Planet sier om Napoli at du enten elsker eller hater byen. Det er en teori jeg tror på. På vei mot Pompeii kjørte vi opp på Vesuv-vulkanen. Vi nådde toppen klokka 17 - akkurat for sent til å slippe opp til vulkankrateret. I Pompeii fant vi et koselig rom på en campingplass.

Dag 10
Om morgenen dro vi for å se ruinene i Pompeii. Ruinene er utrolig imponerende! Vi droppet både guide og lydbånd, noe jeg i ettertid absolutt vil anbefale. Eller kjøp i det minste ei guidebok før du skal se ruinene. Etter turen til ruinene reiste vi opp på toppen av Vesuv igjen. Denne gangen tok vi den 1,5 kilometer lange turen opp til krateret. Herfra er utsikten over Napoli og Pompeii antakelig helt sinssyk. Ikke vet jeg, det var tåke da vi var der.

Neste stopp: Roma. Det tok oss to timer å finne hostelet, men vi fant det iallfall. Igjen var det blitt mørkt, men vi bestemte oss for å gå ut for å spise middag og ta en titt på byen. Etter å ha spist pizza, fant vi ut at vi skulle hoppe av på t-banestasjonen ved Colloseum. Vi hadde en idé om hva som ventet oss, men det vi fikk se var helt fantastisk. Når du går av metroen, ta trappene opp og gå ut av stasjonen. Der står Colloseum foran deg i all sin prakt.
Andre nettsteder som er relevant for denne saken