Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Dag 11-15

REISEDAGBOK: Martin fra Hamburg i Tyskland tok med seg sin Amerikanske venninne Megan på en 15 dagers reise i Sentral- og Sør-Europa. Her er Reisedagboka fra den hektiske turen, dag 11-15.

Artikler i samme serie:

1. Europa i hutigtempo: Dag 1-5
  2. Dag 6-10
  3. Dag 11-15
Dag 11
Det lå an til å bli en fin dag i Roma. Vi sjekket ut og lot bilen stå ved hostelet og tok t-banen inn til sentrum. Vi begynte dagen med en tur i Colloseum. Etterpå gikk vi til Palatino og Forum Romanum. Men plutselig begynte å regne. Resten av dagen skulle bli den verste på hele turen. Vi fortsatte å gå gjennom byen til Pantheon og deretter til Vatikanet. Regnværet ble bare verre og verre. Vi hadde bare én paraply, og de fleste tingene i Megans ryggsekk ble gjennomvåte. Passet mitt, med stempler fra alle stedene jeg hadde vært de siste to årene, ble også fullstendig vått. Flott! Vi tok en titt inne i Peterskirken, verdens nest største katedral. Deretter gikk vi i retning hostelet, fikk skiftet klær og kommet oss inn i bilen. Det tok oss to timer å finne veien ut av byen. Hva med å sette opp noen skilt? Vi kjørte et par timer og fant et veldig koselig sted å overnatte ca to mil sør for Grosseto.

Dag 12
Vi tok kystveien rett til Pisa. Etter en tur i katedralen og til det obligatoriske skjeve tårnet, spiste vi lunsj. Deretter kjørte vi videre til Milano via Genova. Vi møtte Paolo ved flyplassen og han tok oss med til hjemmet sitt. Der fikk vi også hilse på moren til Paolo. Om kvelden gikk vi ut og spiste, og Paolo viste oss noen av severdighetene i byen. Vi fikk i oss et par drinker før vi dro tilbake til Paolo og sovnet. All kjøringen hadde gjort meg trøttere og trøttere for hver dag. Men det var verdt det!

Dag 13
Paolo måtte på jobb, og vi satte kursen mot Sveits. På grensen måtte vi betale 30 euro i bompenger. Beløpet gjelder for et helt år, men vi skulle bare være to dager i Sveits. Passene våre brydde ingen seg om. I det sørlige Sveits dro vi til Versazca-dalen hvor James Bond gjorde det kjente hoppet fra dammen i Golden Eye. Med 220 meter fall er dette det høyeste permanente strikkhopp-stedet i verden. Men dessverre var det bare åpent fra mai til oktober. Etter besøket ved dammen kjørte vi til Liechtenstein. Der fikk vi stemplet passene våre og kjøpt iskrem. Så bar det videre til Zürich. Vi sjekket inn på et hotell og møtte deretter en god venn fra et tidligere opphold i Australia. Vi tok et par drinker sammen før vi plukket opp noen flere venner på jernbanestasjonen. Zürich var vårt siste stopp og det var helg. Denne helga var vi en hel gjeng som møttes i Zürich til en liten Australia-gjenforening.

Dag 14

Vi møttes alle på jernbanestasjonen og gikk derfra til nasjonalmuseet. Min venn Matt, som selv er fra Zürich, tok oss med på en rundtur i byen. Etter museet gikk vi opp på Örtilberg og så på den fantastiske utsikten. Deretter hadde vi lyst til å ta en båttur på Zürich-sjøen, men båtsesongen begynte ikke før dagen etter. Super timing! Det var lørdag. Hvorfor begynner sesongen på en søndag? Dust.

Chris, en kompis som hadde reist ned fra Hamburg og som skulle sitte på hjem igjen til Hamburg, hadde vunnet en gratis natt på et firestjerners hotell midt i Zürich. Dette var et supert sted å tilbringe den siste natta på turen! Vi sjekket inn og slappet av litt før vi alle møttes igjen for å spise middag. Etter en veldig mettende ostefondue gikk vi alle ut på byen. I Zürich tok jeg avskjed med Megan og de andre vennene mine.

Dag 15
Vi sjekket ikke ut før midt på dagen. Chris og jeg koste oss med frokostbuffeten på hotellet før vi dro nordover til Schaffhausen. Her møtte vi nok en venn av oss, og vi fikk en tur rundt Rhinfallene. Etterpå var det ut på veien igjen og strake veien hjem til Hamburg.
Andre nettsteder som er relevant for denne saken