Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Fem uker i Sentral-Amerika: Mexico

En rundreise i Mexico; alt fra skilpaddefarm, billige tacos, mayaruiner og mexikansk tyrefekting!

Artikler i samme serie:

Skopussing

Se bilde i et større formatSkopussing. FOTO: Grazia Gargiuolo og Reidar Lund

10. desember
Vi har ankommet Cancun på nordspissen av Yucatanhalvøya! Deilig og varmt, men vi er totalt døgnville og trøtte etter å ha reist i 11 timer fra Amsterdam. Men her er klokka bare halv ni på kvelden, så vi kan jo ikke legge oss nå ... Vi går ut og drikker litt Corona og XX og spiser taco. Taco er fantastisk billig og godt - ikke det samme her som i Norge. Her får du tacos med stekt kylling eller biffkjøtt, overstrødd med løk og fersk cilantro (koriander) og habenero chile salsa rullet inn i små myke tortillaer av enten mais eller hvete. Veldig godt! Vi spiser sikkert 10 hver den første dagen.

11. desember
Vi våkner opp klokka 5 om morgenen lokal tid og er døgnville. Jeg begår en typisk tabbe ved å overvurdere kloakksystemet i Mexico. Dermed må jeg bruke en god del tid på å få opp papir som har satt seg fast og tettet toalettet ... Æsj! Vi bruker resten av tiden på det mindre skitpregete arbeidet med å planlegge reisen litt fremover. Vi bestemmer oss for å dra til Isla Mujeres i stedet for til Cozumel. Isla Mujeres er en øy rett utenfor Cancun med gode strender og en super skilpaddefarm (ifølge Lonely Planet). Vi spiser tacos, også til frokost. Allerede nå er vi er avhengige. Deretter tar vi en taxi til Puerto Juarez og en hurtigbåt derfra til Isla Mujeres.

12. desember
Vi er på Isla Mujeres. Har funnet et bra hotell med eget bad og en liten veranda midt i byen (Isla Mujeres by). Øya er fin nok den, spesielt blir vi sjarmert av de fine fargerike hippieaktige småhusene byen består av. Ellers er Isla Mujeres en litt typisk charterturplass: Tydelig at det er mange turister her i høysesongen som starter om en uke. Men uansett har vi det bra og slapper av her. I dag dro vi også til skilpaddefarmen.

Vi bestemte oss først for å gå dit. Det var ikke så behagelig som vi hadde trodd med mye tråkking langs asfalten mens biler og alt annet bråkete raste forbi. Det går nemlig ikke an å gå langs stranda. Vi stoppet opp i et par landsbyer og spiste frukt og drakk litt vann. Etter at vi hadde trasket i flere timer kom endelig bussen og vi nådde frem til skilpaddefarmen. Men den var nedlagt – problemas economicas. Skuffende, men vi ser likevel noen få skilpadder som er igjen i bassengene der. Også fine strender og langt færre turister enn nordpå.

15. desember
Nå er vi i Tulum sør på Yucatanhalvøya. Tulum er en liten landsby med noen kjente mayaruiner like ved stranda. Vi synes det er veldig pent her; strendene og korallrevet sammen med mayaruinene gjør det ganske idyllisk. Ulempen er at Tulum er et typisk backpackersted, og det er veldig mange slitsomme backpackere her, noe som gjør det litt masete. Det er forresten litt fjernt å være her når det nærmer seg jul. Vi ser masse juleting - typisk kitsch - plastikk og dårlige digitale julesanger og julepyntting.

Ellers drikker vi mye XX og Sol og spiser masse tacos, quesodillas, burritos osv. De beste kjøper vi på gata i små buer. Vi spiser alt og overalt hele tiden og har ikke blitt syke ennå. Denne delen av Mexico virker ganske trygg både når det gjelder mat og andre ting. Soldater patruljerer de mest kjente strendene og vi ser mye bevæpna politi.

Her om dagen var vi på meksikansk tyrefekting. Det er det mest komiske jeg har sett! Fullstendig anarki! Hvem som helst kunne løpe inn i ringen, og det gjorde de. Dessuten var de såkalte matadorene sinnssykt komiske: 1,20 meter høye indianere uten noe som helst trening. Her var det farlig til tider, tror jeg. En fyr ble kasta veggimellom.