Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Fem uker i Sentral-Amerika: Honduras

Her finnes blant annet Utila-øya som er perfekt for dykking og snorkling.

Artikler i samme serie:

7. Fem uker i Sentral-Amerika: Costa Rica
  8. Fem uker i Sentral-Amerika: Hjemreise
Jul i Mellom-Amerika

Se bilde i et større formatJul i Mellom-Amerika. FOTO: Grazia Gargiuolo og Reidar Lund

På grensen mellom Guatemala og Honduras

Se bilde i et større formatPå grensen mellom Guatemala og Honduras. FOTO: Grazia Gargiuolo og Reidar Lund

24. desember
God jul! Vi har kommet oss ut til Utila, en av øyene som ligger utenfor kysten av Nord-Honduras. Her er det veldig varmt, faktisk mye varmere enn det var i Mexico og Belize. Den siste delen av reisen fra Guatemala var ganske sinnssyk. På tre og en halv time tilbakela vi vel 40-50 km på noen veier som får gårdsveien hjemme i Indre Østfold til å virke som rene motorveien. Vi kom fram til La Ceiba i Honduras klokka 8 etter ha reist fra klokka 6 om morgenen. Da vi kom frem så vi for første gang på CNN. På nyhetene så vi at 28 personer - inkludert kvinner og barn – på en buss like nord for San Pedro Sula her i Honduras ble meid ned av Mare Salvatrucha - en gjeng som ligger i krig med politiet. Dette skjedde like etter at vi hadde forlatt byen dagen før ... Skummelt! I dag er vi slitne. Men nå må vi jo feire jul!

29. desember
Nå har vi havna mitt oppe i et jævla uvær her på øya Utila i Honduras. Vi hadde reist videre for lenge siden om jeg ikke hadde vært midt i et dykkerkurs. Sjøen er så høy i dag at verken dykkerbåtene eller ferja går ut. Jeg gjennomførte det første ordentlige dykket i åpent vann i går. Moro, bare synd det høljregna. I dag er det teorieksamen og i morgen skal det visstnok bli bedre vær. Vi traff noen ålreite amerikanere i går og drakk rom med dem. Vi får gjøre det samme i dag. Bli drita og glemme elendigheten - en taktikk som alltid funker! Etterpå drar vi til Nicaragua så fort som f... Der skal det visstnok være tørt og perfekt vær! Utila-øya er ikke særlig mye verdt når man ser bort i fra dykking og snorkling. Det er dessuten altfor mye fokus på dykking generelt. Utila er full av kule dykkerinstruktører som gjerne beveger seg i egne klikker, noe som er ganske slitsomt i grunnen. Dessuten kan jeg vel si at jeg ikke var særlig imponert av dykkerskolen jeg tok kurs hos - Utila Dive Center. Verken utstyret eller undervisningen var særlig bra. Det toppet seg den siste dagen da de på tross av storm og høljregn valgte å hive 15 elever i en båt og prøve å dykke i kraftig sjø. Dykket ble avsluttet da instruktøren faktisk så at det var null sikt. På vei tilbake røyk motoren på skipet, og når redningsskipet kom klarte de å hive fortøyningen i propellen. Et mareritt av en tur. Jeg fikk nok! Vi bestemte oss for å dra videre og drite i dykkerlappen. Likevel fikk jeg vite at jeg må betale full pris selv om jeg ikke fullfører fire dykk. Kjeltringer! Jeg snakket med alle inkludert direktøren, men de er ganske arrogante. Jeg tror jeg skal sende en klage til dykkerorganisasjonen PADI.

31. desember
Nå er vi i La Ceiba på fastlandet i Honduras. Vi er kraftig lei av regn og litt redde for å kjøre for mye buss, så vi bestemmer oss for å ta et fly til hovedstaden Tegucigalpa. Vi har fått høre litt mer om bakgrunnen for ”krigen” mellom gjengen Mare Salvatrucha og politiet. Presidenten har nemlig fått gjennom en lov som gir politiet rett til å likvidere mistenkte gjengmedlemmer uten rettergang. Det føles tryggere å ta fly ..