Temaguide:

Samarbeidspartnere:

Altomreiser.no - Norges største reiseguide

Fem uker i Sentral-Amerika: Costa Rica

Et rent, pent og idyllisk land, med masse bevarte skogområder og strender. Det er ingen gatebarn og bussene er moderne.

Artikler i samme serie:

7. Fem uker i Sentral-Amerika: Costa Rica
  8. Fem uker i Sentral-Amerika: Hjemreise
Playa del coco

Se bilde i et større formatPlaya del coco. FOTO: Grazia Gargiuolo og Reidar Lund

7. januar
I dag tidlig dro vi over grensen fra Nicaragua til Costa Rica. Dette er som å komme til en helt annen verden - nesten som Europa. Etter å ha vært i Guatemala, Honduras og Nicaragua er det nesten rart å komme til et land hvor det er rent og pent i gatene, ingen gatebarn og hvor bussene ikke er eldgamle skolebusser fra USA som kjører rundt på noen humpete grusveier. Costa Rica virker veldig idyllisk med masse bevarte skogområder og strender. Nå er vi kommet til Playa del Coco som er en lang hvit strand på Stillehavskysten nordvest i landet.

I morgen skal jeg smøre meg med solfaktor 12 (har gått ned fra faktor 40 for et par uker siden) og sløve på stranda. Det blir deilig, vi er stort sett ferdig med den verste reisinga og tenker å nyte sola her mer eller mindre fram til vi skal reise hjemover. Vi drar nok innom naturreservatet Monteverde på vei til hovedstaden San Jose. Fra San Jose flyr vi tilbake til kulda i Europa.

14. januar
Vi er nettopp kommet til San Jose for å være der et par dager frem til vi drar hjem. Vi har vært litt slappe i det siste - i hvert fall reisemessig. Vi har tilbrakt i fire dager på Playa del Coco og ved Playa Grande like nord for Tamarindo som ligger på Stillehavssida. Har vært deilig å slappe av. I Playa del Coco fikk jeg endelig avsluttet dykkerlappen. Der var det faktisk en dykkerbutikk drevet av en noe nordmenn. Jeg gjennomførte fire helt fantastiske dykk i Stillehavet. Stillehavet er normalt ikke det beste stedet å dykke siden sikten bare er på rundt 10-12 meter, i forhold til Det karibiske hav hvor den er ca 40 meter. Men den manglende sikten kompenseres med en helt sinnssyk flora av fisk og annet liv. Den andre dagen var utrolig, da så vi en haug med rokker (stingrays og andre rays) og en skilpadde som spiste under vann. Vi var helt inntil den uten at den brydde seg. Senere var vi ca en halvmeter fra en svær hai (hvit reef shark = ikke farlig). Opplevelsen var utrolig! Vanligvis er haiene utrolig sky, men denne flyttet seg bare noen meter av gangen før den lot oss komme helt innpå. Vi var bare to som dykket så det var sikkert derfor den ikke stakk av. Vi så også havhester, skorpionfisker, papegøyefisk og mange andre fiskearter.

Etter noen dager dro vi til Tamarindo litt lenger sør, men det stedet var nesten som Mallorca bare med amerikanere. Ifølge en taxisjåfør hadde stedet endret navn til Tamagringo i løpet av et par år. Derfor reiste vi videre til et naturreservat som ligger rundt en gigantisk strand som naturlig nok heter Playa Grande. Der fant vi en plass inni i skogen og likevel bare tre-fire minutter fra stranda. Masse insekter, firfirsler, iguaner og fugler lagde liv og spenning i skogen. Dette området er mest kjent for de gigantiske havskilpaddene som legger egg og hekker på stranda. Dermed er hele området fredet (utrolig hvor godt de tar vare på naturen i Costa Rica), og det er totalforbudt å bevege seg på stranda fra sola går ned og til den står opp. Det er nemlig da skilpaddene kommer inn og legger eggene. I går var vi på en guidet tur i små grupper hvor vi fikk lov til å se skilpaddene komme inn (maks 30 har lov per dag så man må være tidlig ute). Vi ventet til nærmere 4 før to kom inn, og den ene var veeeldig gammel - og enorm. Skilpadden veide i overkant av 300 kilo, ble vi fortalt. Vi så hvordan den gravde seg ned en knapp meter og la i overkant av 60 egg før den dekket til eggene og gikk.

Ellers gjorde vi det flesteparten av gringoene var i Tamarindo for å gjøre: surfe. Vi leide et brett av de vi bodde hos. Surfingen var ikke så enkel, spesielt fordi bølgene til tider var litt i drøyeste laget for nybegynnere som meg. I dag har vi kjørt i 7 timer for å komme oss til San Jose. Byen ser ut som det reneste New York i forhold til de andre hovedstedene vi har sett her i Mellom-Amerika. Traff Maria Mena på hostellet!!